Konkurs Chopinowski 2015

Yulianna Avdeeva: ciężko dziś mówić o szkołach narodowych

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2015 13:50
- Kiedyś można było mówić, że cechą szkoły rosyjskiej był piękny, ciepły dźwięk i gra pełna emocji. Dziś się wszystko zglobalizowało - mówiła artystka na festiwalu "Chopin i jego Europa".
Audio
  • Julianna Awdiejewa na festiwalu "Chopin i jego Europa". (PR, 30.08.2015)
Yulianna Avdeeva naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 5 lat pod kierunkiem Eleny Ivanovej, z którą pracowała także jako studentka Rosyjskiej Akademii Muzyki im. Gniesinych
Yulianna Avdeeva naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 5 lat pod kierunkiem Eleny Ivanovej, z którą pracowała także jako studentka Rosyjskiej Akademii Muzyki im. GniesinychFoto: Kancelaria Prezydenta Polski, GFDL 1.2, Wikimedia Commons

- Świat się otworzył. Można jeździć na kursy mistrzowskie, uczyć się u różnych pedagogów, słuchać nagrań w internecie i w oparciu o to tworzyć indywidualny styl - zauważała Yulianna Avdeeva w rozmowie z Anną Skulską.

Pianistka sama chętnie wykonuje utwory rosyjskich kompozytorów, powstałe w latach 20. i 30. XX wieku. Na festiwalu "Chopin i jego Europa" wykonała Rapsodię na temat Paganiniego op. 43 Sergiusza Rachmaninowa. - Znajduję w tej kompozycji dużo więcej niż tylko elementy wirtuozowskie. Jest tam wspaniały humor i satyra, a każda wariacja jest inna w nastroju - podkreślała.

serwis specjalny
Chopin i jego Europa 2015 1200.jpg
Chopin i jego Europa 2015

W rozmowie nie zabrakło wspomnień tryumfu na Konkursie Chopinowskim w 2010 roku. Yulianna Avdeeva wyjawiła, co, jej zdaniem, jest najważniejsze w wykonywaniu dzieł Chopina.

***

Rozmawiała: Anna Skulska

Gość: Yulianna Avdeeva (pianistka)

Data emisji: 29.08.2015

Godzina emisji: 21.00

Materiał wyemitowano w audycji "Podróż na jeden koncert".

bch/mc

Czytaj także

Anderszewski: uznałem, że to mnie wzbogaci

25.08.2015 19:03
- Nie mam dużego doświadczenia ze śpiewakami i z tym repertuarem - mówił w Dwójce ceniony pianista, który na festiwal "Chopin i jego Europa" przygotował recital pieśni Roberta Schumanna.
Piotr Anderszewski jest uważany za jednego z najwybitniejszych muzyków swojego pokolenia
Piotr Anderszewski jest uważany za jednego z najwybitniejszych muzyków swojego pokoleniaFoto: materiały promocyjne
Posłuchaj
05'40 Piotr Anderszewski o swoim recitalu na festiwalu "Chopin i jego Europa" (Wybieram Dwójkę)
więcej

Piotr Anderszewski opowiadał, że repertuar koncertu wybrał towarzyszący mu na scenie śpiewak Matthias Goerne. - Idę za nim i za jego sugestiami. To jest ktoś, kto przebywa z tą muzyka i doświadcza jej od wielu lat. Matthias ma swoje entuzjastyczne zdanie o wszystkim. Słucham tego co robi i próbuję się dostosować - wyjaśniał.

serwis specjalny
Chopin i jego Europa 2015 1200.jpg
Chopin i jego Europa 2015

Pianista w rozmowie z Magdaleną Łoś tłumaczył też, dlaczego nie zgodził się na radiową transmisję tego koncertu.

***

Rozmawiała: Magdalena Łoś

Gość: Piotr Anderszewski

Data emisji: 25.08.2015

Godzina emisji: 16.20

Materiał wyemitowano w audycji "Wybieram Dwójkę".

bch/jp

Czytaj także

Tobias Koch i zagadka czarnych fortepianów

26.08.2015 14:00
- Gdy używamy Yamahy, Beiersdorfa czy Steinwaya to w jakimś sensie wszystko brzmi tak samo. Straciliśmy tę cudowną różnorodność fortepianów - mówił w Dwójce wybitny pianista.
Tobias Kochza swoje muzyczne kredoprzyjął poszukiwanie istoty dźwięku połączonez radością odkrywania i otwartością na różnorodnedoświadczenia
Tobias Koch za swoje muzyczne kredo przyjął poszukiwanie istoty dźwięku połączone z radością odkrywania i otwartością na różnorodne doświadczeniaFoto: Philip Lethen/materiały prasowe
Posłuchaj
18'43 Tomas Koch o swoim koncercie na festiwalu Chopin i jego Europa 2015 (Podróż na jeden koncert/Dwójka)
więcej

Tobias Koch jest jednym z najbardziej fascynujących wykonawców w zakresie wykonawstwa na historycznych instrumentach klawiszowych. W czasie swoich koncertów prezentuje bogactwo brzmień starych fortepianów. Na tegorocznym festiwalu Chopin i jego Europa artysta krążył między trzema instrumentami, a podczas swojej poprzedniej wizyty na tej imprezie grał aż na sześciu: - Czasami nawet zapominałem, do którego fortepianu mam podejść i musiałem patrzeć w moje notatki. Mimo wszystko uwielbiam tak grać i pokazywać różnice brzmienia.

serwis specjalny
Chopin i jego Europa 2015 1200.jpg
Chopin i jego Europa 2015

Pianista w rozmowie z Barbarą Schabowską podjął temat jednolitej kolorystyki współczesnych fortepianów, ale też tłumaczył, dlaczego zapisał się na lekcje tańca przed swoim warszawskim recitalem.

***

Rozmawiała: Barbara Schabowska

Gość: Tobias Koch (pianista)

Data emisji: 25.08.2015

Godzina emisji: 17.50

Materiał wyemitowano w audycji "Podróż na jeden koncert".

bch/mc

Czytaj także

Władimir Aszkenazi - pianista o sercu dyrygenta

28.08.2015 12:07
- Gdy po raz pierwszy usłyszałem orkiestrę, byłem całkowicie oczarowany - mówił o początkach swojej miłości do muzyki symfonicznej dyrygent Władimir Aszkenazi.
Władimir Dawidowicz Aszkenazi, rosyjski pianista i dyrygent, laureat wielu konkursów pianistycznych
Władimir Dawidowicz Aszkenazi, rosyjski pianista i dyrygent, laureat wielu konkursów pianistycznychFoto: PAP/CAF Andrzej Rybczynski
Posłuchaj
08'45 Władimir Aszkenaz, wybitny dyrygent i pianista o swojej miłości do muzyki poważnej (Podróż na jeden koncert/Dwójka)
więcej

Przez wiele lat była to miłość platoniczna. Rosjanin sądził, że dyrygowanie jest zbyt skomplikowane. - Zacząłem, gdy miałem 26 lat. Mój teść kierował amatorską orkiestrą, nalegał bym poprowadził jego zespół - opowiadał Władimir Aszkenazi.

Uwertura Coriolan Ludwiga van Beethovena była pierwszą, która wybrzmiała spod jego batuty. Przez kolejne lata uczył się tej trudnej sztuki. - Doszło do tego, że pokierowałem Londyńską Orkiestra Symfoniczną. To był sukces, choć moje ruchy wciąż nie były doskonałe - wspominał.

Dziś Władimir Aszkenazi jest niezwykle uznanym dyrygentem, pianistą i kameralistą. Artysta tłumaczył na czym polega trud wykonywania muzyki poważnej.

***

Rozmawiała: Monika Zając

Gość: Władimir Aszkenazi (dyrygent)

Data emisji: 27.08.2015

Godzina emisji: 17.40

Materiał wyemitowano w audycji Podróż na jeden koncert.

pkur/bch